8e Reisverslag - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Wilco, Marilynn, Karin en Hugo Blok Leussink - WaarBenJij.nu 8e Reisverslag - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Wilco, Marilynn, Karin en Hugo Blok Leussink - WaarBenJij.nu

8e Reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Wilco, Marilynn, Karin en Hugo

07 Juli 2015 | Swaziland, Lobamba

Vandaag is het dinsdag en om 9 uur zitten we aan het ontbijt. Vandaag gaat de reis naar de Ngwenya Glass fabriek. Na een half uurtje rijden zien we het fabriekje liggen. Het is een fabriek met allemaal winkeltjes eromheen. Ziet er gezellig uit. Toen we rondgekeken hadden zijn we in de fabriek wezen kijken. Er waren zo`n 30 mensen aan het werk en ze hadden allemaal hun eigen taak. Was een leuk bezoek. We zijn toen doorgereden naar Pigg's Peak. Dit ligt helemaal boven in Swaziland. Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. Hoger en hoger gingen we. We hebben zeker zo`n 300km door dit prachtige landschap gereden. Slingerend dwars door de bergen. Prachtig over de knalrode zandwegen. Mensen die leven in die rondavels. Je kunt het je gewoon niet voorstellen. Je beseft je wel even in welke weelde wijzelf leven. Maar goed deze mensen weten niet anders. Hebben denk ik ook veel minder kopzorgen dan wij. De mensen stralen dat ook echt uit. Zo van "komt het vandaag niet af dan zien we morgen wel verder". Toen we bij de grote plaats Manzini aankwamen hebben we wel ECHTE armoede gezien. Toch heel erg dat mensen in zulke vervallen inmekaar getimmerde houten hutjes moeten leven. En weer verder reden we door naar Malkerns, hier is de Swazi Candles "besigheid" zoals de Afrikaners werk noemen. Tevens is hier de plaatselijke kraampjes handel. We konden zien hoe de mensen de figuren van de kaarswax maken. Een hele kunst hoor! Na alles bekeken te hebben gingen we terug naar ons hotel. Lange broek aan want het was gewoon koud gworden. Inmiddels is het kwart voor zes en ik zit dit verslag te typen. Buiten is het pikdonker. Vanavond gaan we in het hotelrestaurant eten. Dus dat was het weer voor vandaag. Allemaal een prettige avond gewenst van ons vieren vanuit Swaziland.

• 07 Juli 2015 - 18:14

Antje:

Mooi om julle wedervaringe te mag mee maken lekker slapen

• 07 Juli 2015 - 19:46

Femke Koster:

Hoi Hugo en andere reisgenoten,
    Wat een mooie reis maken jullie! Bijzonder wat jullie allemaal meemaken en zien. Leuk dat jullie ook veel mensen die daar wonen tegenkomen, vast heel indrukwekkend.
    Zelf ben ik 15 jaar geleden in Swaziland geweest, maar als ik dit lees zou ik zo teruggaan!
    Ik wens jullie nog veel moois voor onderweg!!
    Hartelijke groet,
    Femke Koster