6e Reisverslag - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Wilco, Marilynn, Karin en Hugo Blok Leussink - WaarBenJij.nu 6e Reisverslag - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Wilco, Marilynn, Karin en Hugo Blok Leussink - WaarBenJij.nu

6e Reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Wilco, Marilynn, Karin en Hugo

05 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Hazyview

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan Shangana, dit is een cultureel dorp met bewoners. Toen we daar aan kwamen werden we vriendelijk ontvangen in een kraal. Dat is een groot rond plein omringd met rondavels. Rondavels zijn ronde lemen huisjes met een rieten dak erop. Er wordt ons verteld dat we een rondleiding krijgen maar er moet eerst toestemming gevraagd worden aan het stamhoofd. In de rondavels staan allemaal zelfgemaakte spulletjes, wat je natuurlijk kunt kopen. Toeristen zijn ze gek op want dat levert geld op. Na de toestemming krijgen we de bezichtiging met ons viertjes wat wij wel bijzonder vinden. Het stamhoofd is 80 jaar en heeft 3 vrouwen. Het stamhoofd heeft de grootste rondavel. De vrouwen hebben elk een eigen rondavel en zijn 1e vrouw heeft een rondavel rechts naast die van hem.De 2en 3e vrouwen hebben links hun rondavels.Dan komt de rondavel van de meisjes en dan van de jongens. Die van de jongens is het dichts bij de ingang van de kraal voor de veiligheid van het dorpje. Rechts naast de 1e vrouw staat de rondavel van de overledenen. Hij staat er nog wel maar wordt niet meer gebruikt wordt ons verteld. Tegenwoordig worden de mensen begraven net als bij ons. Vroeger werd het lichaam in een koehuid gelegd en bijgezet in die rondavel. Verder waren er nog meer rondavels b.v. eentje als keuken, eentje voor de dieren en eentje voor de medicijnman. Na veel wetenswaardigheden mochten we vrij rondlopen en foto`s maken. Wel vreemd om rond te lopen in zo`n kraal. Na een goed uur zat de rondleiding erop. Leuk om de rituelen en gewoontes van de Shangana`s te weten. In de middag zijn we lekker bij het hotel gebleven en lekker bij het zwembad in de zon gezeten. Voor vandaag vertel ik niet verder, morgen een nieuw verslag.